Lucien de Groot
Lucien de Groot

Lucien helpt namens Rabobank onze club

Sport

HEESCH - ‘Ontmoeten, ontvlammen, ontwikkelen’. Met dit credo zal Dynamico steeds vaker naar buiten treden. De bedenker: sportmarketeer Lucien de Groot, die namens Rabobank ons helpt om de vereniging naar een hoger niveau te brengen.

De begeleiding in het kader van Rabo Club Support zagen jullie al een paar keer voorbijkomen op social media posts. Het traject begint steeds concreter te worden. Wanneer vindt Lucien het project eigenlijk geslaagd? “Als we met z’n allen tot een mooi stappenplan kunnen komen voor jullie vereniging waarin ik uiteindelijk niet meer nodig ben. En dat gaat lukken, want het verhaal dat we bedacht hebben bij Dynamico, dat staat. Nu gaan we er echt aan werken.”

Ineens een mooi verband
De drie o’s ontstonden na een avond brainstormen aan de hand van enkele gerichte vragen die met post-its moesten worden beantwoord. Na een grondige analyse van de briefjes zag hij ineens een mooi verband. “Een mooie dwarsdoorsnede van de vereniging was aanwezig en wat opviel was dat er heel veel dezelfde punten naar voren kwamen uit diverse subgroepjes. Ontmoeten en ontwikkelen waren snel bedacht en omdat een derde o mooi is, bedacht ik ontvlammen voor het prestatieve/sportieve gedeelte.”

Hoe kijkt Lucien na de eerste sessies naar onze vereniging? “Eentje die zijn zaken al best goed op orde heeft. Natuurlijk hoor ik ook geluiden dat het moeilijk is om voldoende vrijwilligers of sponsors te vinden, maar geloof me: ten opzichte van andere clubs doen jullie het heel aardig. De mensen die aanwezig waren, hebben hartstikke veel energie. Ik hoef elke keer maar een klein voorzetje te geven en er komt altijd wel iets leuks uit.”

Sport met passie beleefd
Lucien zit met zijn bedrijf Great Match in Den Bosch. En is een bekende in de sportwereld, onder meer door zijn contacten binnen sportbonden en het Sport Professionals Netwerk. “Zo is indirect ook de samenwerking met Dynamico tot stand gekomen.” Van origine is hij vormgever, maar later specialiseerde hij zich in branding en identiteit van sportclubs. Dat doet hij nu al zo’n twintig jaar. “Wat me opvalt aan handbal is dat het een no-nonsens sport is, een sport die met passie beleefd wordt, maar toch het familie-achtige heeft gehouden. Komt natuurlijk vooral ook door de Oranje dames en de kijkjes achter de schermen die je via Ziggo kon volgen.”

Zelf heeft Lucien een basketbalachtergrond, bij het Berlicumse Springfield en bij de NBB (basketbalbond). Daarmee behaalde hij ook zijn grootste marketing/sportsucces. “Bij de basketbalbond ben ik vanaf de start betrokken geweest bij het onderdeel 3×3 basketbal. De mondiale basketbalbond had onder het mom van ‘from the streets to the olympics’ bedacht om deze spectaculaire vorm mondiaal heel groot te maken. En elk land werd gevraagd om zijn steentje bij te dragen. De NBB heeft de geboden kansen met beide handen aangegrepen. Met het organiseren van Streetball Masters toernooien door heel Nederland en het promoten daarvan groeide de populariteit gestaag. Met een EK én WK op het Amsterdamse Museumplein als kroon op het werk.”

Nog iets mooiers
Het mondde uiteindelijk uit in nog iets mooiers… “De wereldbasketbalbond kreeg wat het wilde, want afgelopen zomer debuteerde 3×3 op de Spelen in Tokyo. En wat voor mij geweldig was, was dat we als Nederland erbij waren, goed presteerden en aan het land hebben laten zien hoe mooi deze sport is.”

Het is duidelijk, Dynamico heeft aan Lucien een gouden begeleider. Wordt vervolgd.