Afbeelding

“Hart dat luistert” door muziektheater Carmina Ludens

Kunst & Cultuur

HEESWIJK-DINTHER - Op zaterdag 7 mei treedt het muziektheater Carmina Ludens uit Nijmegen in de Abdij van Berne op met een voorstelling over compassie. De titel ‘Hart dat luistert’ maakt duidelijk dat het gaat over aandacht, luisteren en mededogen. Als mens die leeft vanuit een luisterend hart wordt Maria centraal gesteld. Met muziek en teksten uit alle tijden is de kern van de voorstelling uiteindelijk een visioen van liefde en vrede.

Met Maria als centraal figuur in de voorstelling sluit dit aan op de Maria-meimaand en is het passend op de vooravond van Moederdag. Het geheel staat onder leiding van Hein Vrijdag en wordt begeleid op piano door Elske van Thoor.

De uitvoering begint op zaterdag 7 mei om 20.00 uur in de Abdijkerk in Heeswijk-Dinther. De toegangsprijs bedraagt normaliter € 15,- inclusief programmaboekje. In dit geval is gekozen voor een gratis entree met een vrijwillige bijdrage achteraf. Gelieve uw bijdrage -zo mogelijk- contant mee te nemen!

Na afloop is er nog de mogelijkheid om na te praten bij een kopje koffie/thee.

Reserveren kan via een mail naar info@carminaludens.nl of berne-anders@abdijvanberne.nl (o.v.v. aantal personen). Verdere informatie over Carmina Ludens op de website www.carminaludens.nl 

Hart dat luistert
Een programma over aandacht, luisteren, mededogen. Kwaliteiten die hard nodig zijn in onze wereld(politiek). Als er vandaag de dag iets duidelijk is, is dat het wel. Vaak worden deze kwaliteiten betiteld als ‘vrouwelijk’. Maar in deze voorstelling van muziektheater Carmina Ludens passeren vrouwelijke én mannelijke rolmodellen de revue. Mensen die leven vanuit een luisterend hart.

Maria als toonbeeld van luisterend leven
Als symbool voor deze compassievolle levenshouding zet Carmina Ludens een persoon centraal die al eeuwen tot de verbeelding spreekt: Maria. Dwars door vele religies en het humanisme heen, is zij het toonbeeld van een krachtige vrouw die luistert naar de roep van haar bestemming en haar weg gaat, door obstakels en groot lijden heen. Ze laat zich bovendien raken door de wereld waarin zij leeft en hunkert naar de omkering van onrecht in maatschappelijke verhoudingen. In haar vlammende Magnificat klinkt revolutie: machthebbers worden van hun troon gestoten, zogenaamd ‘waardelozen’ boven alles uitgetild.

Klankkleur van compassie
Muziek uit alle tijden en windstreken verklankt de weg van compassie. Driemaal klinkt Listen, luister, een korte compositie van John Tavener. Aandachtig luisteren is immers fundamenteel om de innerlijke stem te horen én om ten diepste de ander te horen. Steeds en overal blijken mensen te zoeken naar grenzen-loos mededogen, naar een hart dat luistert en zich ontfermt, een oog dat zich niet afwendt van ellende en lelijkheid.

Krachtige aanzet tot liefde
The hope of loving van de jonge componist Jake Runestad (1986) is een compositie in drie delen. Teksten van soefimystica Rabia al Adawiyya (714-801), Franciscus van Assisi en Meister Eckhart zijn in dit stuk samengevoegd tot een spannend muzikaal geheel. Het tijdloze en universele visioen van liefde en vrede vormt de kern van de voorstelling. Maar vergis je niet: ook de ‘wild forces’ hebben daarin hun plek, en het publiek ontkomt niet aan de allerminst zoetsappige oproep om zélf Maria te zijn.

Muziek van o.a. Pärt, Gorecki, Tavener, Pergolesi, Runestad.
Teksten van o.a. Etty Hillesum, Dag Hammerskjold, Meister Eckhart, Angelus Silesius, Mohammed al Bachiri, Bertolt Brecht.

Muziektheaterkoor Carmina Ludens
Carmina Ludens is een muziektheaterkoor van zo’n 16 enthousiaste zangers en enkele muzikanten onder leiding van Hein Vrijdag.

De concertprogramma’s zijn opgebouwd rondom een spiritueel thema. Voor het repertoire putten zij uit muziek van de vroege middeleeuwen tot heden, uit verschillende landen en culturen. Daarbij kleden zij de koormuziek op velerlei wijze aan: met mise-en-scène, met spel, decor, licht en kleding en met instrumentale begeleiding en intermezzi. Het is een streven naar kwalitatief hoogstaande zang en muziek, waarin bovenal de bezieling door wil klinken. Er is plaats voor innerlijke beleving, voor genieten van prachtige muziek én voor een knipoog en een lach. Wie voor het eerst naar een concert of voorstelling van ons komt luisteren en kijken is vaak zeer verrast. Dat zoiets óók met een koor kan?!