Van reisagent naar callcenter
Van reisagent naar callcenter Foto: Wendy van Lijssel 

Van reisagent naar callcenter

Bedrijfsnieuws

HEESWIJK-DINTHER – Hoewel ze na de eerste golf nog optimistisch vooruitblikte, heeft Annemarie van Erp-van de Wetering (die via The Travel Club werkt als zelfstandig reisadviseur), inmiddels tijdelijk het roer omgegooid. Sinds kort is ze namelijk aan de slag als callcenter medewerkster van de landelijke corona afsprakenlijn van de GGD in combinatie met het werk voor haar eigen bedrijf. 

Na er jarenlang in werkzaam te zijn geweest, begon Annemarie onder de vlag van The Travel Club in 2003 haar eigen reisonderneming. Iets waar ze veel plezier aan beleefde en voldoening uit haalde tót het coronavirus alles op zijn grondvesten deed en doet trillen. “Ik was om te beginnen nog positief en optimistisch. In verloop van tijd heeft de reiswereld vele crisissen overwonnen. Van 9/11, de oliecrisis en het sarsvirus tot aan de Mexicaanse griep en de vulkaanuitbarsting op IJsland. Daarbij ging er dan een gedeelte plat. Ik heb echt nog nooit meegemaakt dat de hele (reis)wereld op slot ging”, vertelt ze. 

Annemarie zag de bui niet aankomen. Ze lacht: “In het weekend dat alles per direct gesloten werd, was ik onderweg naar Disneyland Parijs. Daar stonden we voor een gesloten deur. Toch bleef ik optimistisch. Ik dacht echt dat we de meivakantie wel gingen redden.” Het gebeurde echter niet. Hoewel er met ingang van juni weer een beetje gereisd mocht worden, waren ook de maanden die normaliter als topmaanden te boek staan, slechts een minieme afspiegeling van hoe het ooit was. “Ik heb wel even in een dip gezeten”, bekent Annemarie om vrolijk toe te voegen: “Uiteindelijk had ik wel tijd om mijn zolder helemaal op te ruimen, het huishouden doen en zelfs lange Netflix series bekijken.” 

Op lange termijn gaf het echter geen voldoening. Dat krijgt ze intussen wel van haar tijdelijke baan als callcenter medewerkster van de landelijke corona afsprakenlijn van de GGD. Om het werk te kunnen doen, volgde ze eerst een tweedaagse training en meteen daarna ging ze aan de slag. “Het is een landelijke lijn voor iedereen met klachten die een coronatest wil laten doen. Om te beginnen controleer ik aan de hand van het Burgerservicenummer alle gegevens. Aansluitend plan ik een afspraak in bij een testlocatie in de buurt. Ik heb daar een lijst van. Afhankelijk van de woonplaats zoek ik er de dichtstbijzijnde bij”, vertelt ze. Het leukst zijn de, zoals ze zelf omschrijft, ‘happy calls.’ “Dat zijn mensen die negatief getest zijn. Die bellen we om die boodschap door te geven.” 

Tot haar eigen verrassing blijkt het werk fijner dan vooraf gedacht. “Ik heb echt hele leuke gesprekken met mensen uit het hele land”, stelt ze tevreden vast, om er gelijk aan toe te voegen: “Maar het is en blijft tijdelijk. Als het bij de GGD rustig(er) wordt, hoop ik dat het werk voor mijn reisbureau weer aantrekt. De reiswereld zal na corona niet meteen helemaal herstellen, maar als het 50 procent wordt van wat ik in 2019 deed, ben ik al een gelukkig mens.” Dan: “Tot dat moment maak ik mezelf nuttig bij de GGD en haal ik hier, samen met het werk voor mijn bedrijf, voldoening en plezier uit.”