Eugène Theunissen
Eugène Theunissen Foto: Progresief Bernheze

Progressief Bernheze: Het nieuwe leren

Gemeentenieuws

Als je een zestienjarige vertelt dat er dertig jaar terug geen mobieltjes waren, kijkt hij je verdwaast aan. De vooruitgang op het gebied van telefonie, pc’s en laptops is gigantisch. 

Toch staan we nu pas aan de vooravond, zeggen de echte kenners. Soms ben ik blij dat ik geen jonge kinderen meer heb die ik heb op te voeden; ze zijn al lang de deur uit. Behalve het stellen van grenzen (hoe vaak, hoeveel tijd op je mobiel) komen er steeds meer aspecten bij die om een pedagogisch antwoord vragen. De vele functies van o.a. de mobiele telefoon maken ons van consument naar producent. Creativiteit kan veel goeds in ons losmaken, maar we kunnen ook beelden en woorden vervormen en daarmee anderen beschadigen. Met dank aan Trump maken we ook uitgebreid kennis met fake-nieuws. De waarheid vinden, echt nieuws van fake onderscheiden is ook een pedagogische opgave: hoe leren we onze kinderen wat waar en niet waar is? De vele beelden die we via televisie en ons mobieltje tot ons krijgen overheersen en zijn sterker dan het woord. Wat niet bijdraagt tot meer lezen, want na een dag turen op je mobieltje, dan zijn je ogen te moe voor een boek of tijdschrift. De leraren op school maar ook de ouders wacht nieuwe pedagogische opgaven. Niet gemakkelijk, laten we zeggen dat deze nieuwe opgaven wezenlijk zijn in het vak burgerschapskunde. Het is goed dat er bij bedrijven als Facebook een begin wordt gemaakt met de ‘schoonmaak’ van onwaarheid.

Door Eugène Theunissen, Progressief Bernheze